Photobucket

Wednesday, February 23, 2011

susahnya nak istiqamah

Assalamualaikum kepada sesiap sahaja yang sudi singgah di teratak saya ini.

Erm, apa-apa pun InsyaAllah saya akan teruskan usaha saya walaupun keadaan tak begitu baik sekarang ni.

Istiqamah. Itulah tajuk yang ingin saya bincangkan pada kali ini. Saya ingin membuat pengakuan bahawa saya adalah seorang yang susah untuk beristiqamah dalam benda-benda yang saya buat. Lebih-lebih lagi perkara yang membolehkan saya menerima ganjaran daripada Allah. Amat susah. Selalunya dalam fikiran saya ni bermacam-macam perkara yang ingin saya lakukan dan biasanya saya susulinya dengan semangat yang berkobar-kobar. Tetapi, biasanya perkara tersebut hanya saya lakukan kadang-kadang je. Dan apabila saya ingin laksanakanya pelbagai alasan saya beri terhadap diri sendiri. Kadang-kadang saya dah bosan dengan kerenah diri sendiri yang tak tetap dalam membuat sesuatu.
Penah tak rasa?
Susahnya nak istiqamah dalam beribadah,
Susahnya nak baca Quran byk2 dalam sehari,,
Susahnya nak blaja dengan ihsan,
Susahnya nak faham dan hafal bende2 medic nie,
Susahnya nak ingat apa yang dah belajar,
Susahnya nak hafaz ayat2 Quran dan hadith2,
Susahnya nak istiqamah dan buat benda yang kita cakap,
Susahnya nak betul2 niatkn ikhlas krn Allah SWT semata tanpa ada perasaan2 lain sebelum tue,
Susahnya nak betul2 sangka baik pd Allah SWT dan manusia sebelum ada prasangka sikit,
Susahnya kalau bila ditimpa masalah kita tak merungut,
Susahnya bila di timpa masalah tue kita betul2 bersabar dan redha,
Susahnya bile di timpa masalah tue kita tak nangis,
Susahnya nak istiqamah khusyuk dalam solat,
Susahnya nak fokus bila buat suatu benda bila otak serabut dengan semua benda,
Susahnya nak organisekan diri yang tak organise sangat kadang2,
Susahnya nak sentiasa ada perasaan ihsan dan yakin Allah SWT setiap saat tengok apa kita buat...

Susahnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Tapi....bila dapat fikir dengan rasional balik..

Kalau jalan ke syurga Allah tue senang dan tak banyak masalah, apa specialnya kan? Mesti la biasa je dan semua org pun boleh pegi syurga kan?

Jalan menuju Allah SWT susah dan tak senang, tapi Allah SWT janji yang Dia takkan tinggalkan hambaNya yang nak sgt2 dan cuba sungguh2untuk dapatkan redha dan rahmatNya.......

Astaghfirullah.....



Tapi saya tidak boleh menyerah begitu sahaja. Allah tidak suka hamba-hambaNya yang mudah menyerah, mudah berputus asa. Saya akui diri saya ini terlalu lemah. Apa yang saya mampu buat hanyalah sentiasa memohon kepadaNya agar ditetapkan iman dan tidak mudah terpengaruh dengan bisikan syaitan dan juga keadaan sekeliling. Amin.


Apa yang saya ingin lakukan buat masa sekarang dan sampai bila-bila adalah istiqamah melakukan perkara-perkara yang baik. InsyaAllah..Amin..
ya Rabb,berikanlah ku kekuatan untuk bersabar dan keizinan untuk aku yang hina ini untuk menggapai redha dan rahmatMu...

Wallahua'lam.

No comments:

Post a Comment